Trebuie sa recunosc ca am fost invidios pe vecinii nostri unguri, atunci cand tranzitam tara lor in drum spre occident, si vedeam siglele unor mari producatori de automobile, europeni sau nu, de pe fabricile din jurul Budapestei.
Ma enervam ca la noi in tara nu se produceau decat legendara Dacie si masinile alea de origine incerta, nici americane, nici coreene.
Iata ca astazi ma pot lauda cu Romania. Avem si o noua Dacie, care, chiar daca si-a pastrat numele, Renault a transformat-o intr-o masina competitiva pe plan mondial. Dupa semnarea contractului de privatizare a fabricii de la Craiova, vom avea cu certitudine si o a doua oferta, de aceasta data chiar de la legendarul producator de automobile Ford, care se pare ca va produce in banie un nou model de Fiesta. Daca este sa ne luam dupa premierul Tariceanu, Romania are sansa sa se transforme in cea mai mare tara producatoare in industria auto din Sud Estul Europei.
Iar asta nu e totul. Nu ma aflu de partea celor care carcotesc pe langa aceasta privatizare. Neglijez total pretul oferit de Ford pentru Automobile Craiova. Daca este sa fim corecti, trebuie sa ne amintim ca autoritatile din fosta Germanie de Est au privatizat uzine intregi doar pe o marca, pentru atragerea investitorilor straini puternici. La fel au facut si vecinii nostri bulgari, care si-au dat hotelurile de la Marea Neagra doar pe un euro, pentru a atrage investitiile germane. Si, dupa cum se vede, n-au facut rau. Asa ca, oferta Ford este fara importanta fata de ceea ce urmeaza sa investeasca si sa faca firma americana la Craiova.
Prin investitii in valoare de 675 de milioane de euro, prevazute sa fie realizate in urmatorii patru ani, Ford s-a angajat sa asigure la Craiova o capacitate de productie anuala pentru 300.000 de autoturisme si 300.000 de motoare, corespunzator unor venituri de 2,8 de miliarde de euro, din care 2,5 de miliarde de euro realizate din export.
Prin planul de afaceri, Ford are in vedere si cresterea numarului de angajati la Automobile Craiova, de la 3.900 persoane in 2008 la 7.000 salariati in 2011. Gradul de integrare a componentelor, adica mai pe intelesul tuturor, numarul de ansamble, subansamble si piese de schimb produse in Romania, va fi de circa 60%. Mai mult, toate cheltuielile Ford pentru piese si servicii prevazute sa fie realizate in Romania se vor ridica la 250 de milioane de euro in 2008, urmand sa creasca la 700 de milioane de euro in 2011 si la un miliard de euro in 2012.
Ford va vinde in afara Romaniei 80-90% din productia realizata la Craiova, numarul autoturismelor asamblate fiind de 48.000 unitati in primul an de productie, de 245.000 in 2011 si de 300.000 in 2013. Toate aceste cifre reflecta adevarata insemnatate a acestei privatizari, si nu ne mai ramane decat sa spunem "Welcome to Romania, Ford!"